Čaro kupeckého voza alebo krátky proces so stredovekým šmejdom

Autor: Peter Vanka | 20.1.2014 o 10:30 | (upravené 20.1.2014 o 10:36) Karma článku: 7,38 | Prečítané:  1511x

Predstavte si ten obraz - veľký voz naplnený vzácnymi kožušinami, keramikou, zbraňami, remeselnými i umeleckými predmetmi, sa trmáca po krajine ani nie tak cestami, ako skôr ich tušením, až doráža do malej osady. Ľudia vybiehajú z chalúp, obzerajú i ohmatávajú si tovar, dohadujú výmenu za vlastné prebytky. Po úspešne uzavretých obchodoch sa kupecký voz pohne ďalej, tentoraz na neďaleké hradisko, kde by jeho osádka rada predala luxusnejší tovar.

Historikom bude tento obraz pripomínať konkrétne obdobie so svojimi typickými znakmi, ekonómovia budú dumať nad druhmi vtedajšej výmeny. Pre obchodníka však takýto obraz znamená ešte niečo iné - tradícia osobného predaja má svoje korene v hlbokej minulosti a predstavuje jeden z najtypickejších spôsobov dopĺňania materiálnych potrieb. Iste, aj vtedy už existovali trhy, akýsi predchodca dnešných supermarketov, no kupcovia si vždy našli svoju cestu priamo k odberateľom. O tých poctivých sa rozprávali legendy a ľudia ich vďačne očakávali každý rok, aby sa potešili z ich kvalitného tovaru. Tí nepoctiví mali v tých časoch väčšinou rýchlejší koniec ako dnes.

Osobný predaj je starý ako celý ľudský vzájomný obchod. V súčasnej modernej podobe funguje vyše sto rokov. Dnes je však táto tradičná forma v akomsi zvláštnom rozpoložení. Na jednej strane ľudia stále viac a viac očakávajú, že budú môcť využívať priamo z pohodlia svojho domova čo najširšiu škálu služieb: kontakt s úradmi, finančnými inštitúciami, zásielkovým tovarom. Načo by predsa niekam chodili, keď môžu vybaviť veci z domu?

Na druhej strane sa snáď niekomu zdá, že osobný predaj priamo v jeho súkromí je niečím obťažujúcim. Niet však klamnejšej predstavy. Kde inde ako priamo u seba doma si môže zákazník tovar do ľubovôle vyskúšať, ohmatať, popýtať sa skutočne fundovaného predajcu na technické detaily? (Ako dôverne pritom poznáme odpovede "odborníkov" z veľkých nákupných stredísk: "Počkajte, pozriem sa do návodu..." ) Náš domov je ideálnym prostredím na to, aby sme sa s pocitom vlastného zázemia rozhodli slobodne a k vlastnému prospechu. A žiaden "šmejd" sa nám nebude vyhrážať, že ak si jeho daromnice nekúpime, nevráti nám občiansky preukaz.

Pravdivo však treba povedať, že osobný predaj láka aj firmy, ktoré kašlú na kvalitu svojich výrobkov a ich jediným cieľom je vlastný zisk. A oddelenie zrna od pliev je v tomto prípade mimoriadne dôležité. Ako teda spoznať, kto ponúka kvalitu, spoľahlivý servis a myslí na spokojnosť svojich zákazníkov, a komu ide iba o vlastnú províziu? O tom už čoskoro.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.


Už ste čítali?